پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 بهمن 1401 - 14:33
سفرهای استانی کلیددار پاستور

مردم همچنان امیدوار

کد خبر : 13465

پایگاه رهنما:

در دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم میهمان مردم استان یزد بود؛ سفری که ویدیوها و عکس‌های دریافتی از آن در چند روز گذشته به تیتر اول رسانه‌های کشور بدل شد. شکوه استقبال مردم استان یزد از آیت‌الله رئیسی به حدی بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی این استقبال را کم‌نظیر دانستند اما در ورای این صحنه‌های به یاد ماندنی، شکست «پروژه تفرقه و یأس» از سوی دشمن، رساترین تعبیری است که  می‌توان از سفر دو روزه  هیأت دولت به استان یزد ارائه کرد. زیرا آنچه در این سفر گذشت، اعم از استقبال مردمی و افتتاح طرح‌های صنعتی، نشان داد دسیسه‌ها و طراحی‌های دشمن در حوزه‌های مختلف با ناکامی مواجه شده است. نخست، باید به استقبال گسترده مردم استان از رئیس‌جمهور و هیأت همراه، بویژه در دو شهر یزد و خاتم اشاره کرد؛ استقبالی پرشور، کم نظیر و بی‌سابقه که از پیوند عمیق و ناگسستنی ملت با خادمان برگزیده خود حکایت دارد. این معنی از آن رو اهمیت دارد که یکی از اهداف آشوب‌ها و اغتشاش‌های سه ماه گذشته، گسستن همین پیوند و همچنین القای شکاف میان مردم و مسئولان کشور بوده است، اما مردم دارالعباده یزد، در کوچه و خیابان‌های شهر خود نشان‌دادند که این آرزو، ناکام مانده است. تأخیر در آغاز مرسم دیدار عمومی رئیس جمهور در میدان امیرچخماق یزد که به دلیل استقبال و ازدحام مردم در دمای زیر صفر در مسیر صورت گرفت، ضربه‌ای خرد کننده بر آرزوها و طراحی‌های دشمنان بود. در سمت دولت، دشمنان چه بسا انتظار داشتند چه از طریق فشارحداکثری و تحریم و چه با استفاده از سرگرم کردن مسئولان به اغتشاش و آشوب، مسیر پیشرفت کشور را متوقف کنند، اما افتتاح یا آغاز اجرای طرح‌های مهم و کلان در سفر رئیس جمهور به یزد، نشان داد که حرکت دولت برای خدمت‌رسانی به مردم و گره‌گشایی از مسائل زندگی آنان، توقف ناپذیر است.

انواع سفرهای کارکردی دولت

سفرهای استانی، تنها برنامه دولت انقلابی در سال فعالیت نخست خود نبود. محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، در یک صورت بندی از سفرهای انجام شده در دولت سیزدهم، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم سفرهای رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم، تفکیک نوع سفر در حوزه زمانبندی، اجرا و برنامه‌ریزی و با توجه به اهداف و فوریت موضوع است، اظهار کرد: از این منظر سفرهای آقای رئیس‌جمهور در سه بُعد موضوع‌محور، پروژه‌محور و استان‌محور است. وی اضافه کرد: به این ترتیب، سفرهای موضوعی در زمره سفرهایی قرار می‌گیرد که با دستور شخص آیت‌الله رئیسی دنبال می‌شود؛ سفرهای استانی هم به شهرستان‌ها اختصاص دارد و سومین دسته از سفرها هم پروژه‌ای است. منظور منصوری از سفرهای موضوعی، سفرهایی است که خارج از جریان کلی سفرهای استانی انجام شده است. بازدید آیت‌الله رئیسی از مناطق زلزله‌زده اندیکا، حضور در مناطق سیل زده جنوب استان کرمان، سفر به آبادان و بازدید از محل حادثه متروپل، بخشی از سفرهای موضوعی آیت‌الله رئیسی است. درخلال این پیگیری‌های میدانی، اتفاقات بزرگی برای استان‌های مختلف کشور رخ داده که تأمین آب پایدار برای 52 درصد شهرها و روستاهای استان خوزستان از محل اتمام طرح آبرسانی غدیر، از آن جمله است؛ طرحی که به‌دلیل بی‌توجهی دولت قبل، با قریب به 10درصد پیشرفت فیزیکی به دولت سیزدهم تحویل داده شده بود. یا آبرسانی به سنندج، آن هم در شرایطی که تنها زمان اندکی پس از آن، گروهک‌های تجزیه‌طلب در برخی شهرهای این استان فعال شده بودند.

دولت صادق‌الوعد

دور دوم سفرهای استانی دولت از استان خراسان جنوبی و سپس یزد آغاز شد. در دور اول، دولت در یک برنامه فشرده ظرف یک سال به کل استان‌ها سفر کرد تا در کمترین زمان ممکن یک دور وضعیت کل کشور را از نزدیک مرور و برای توسعه و رفع مشکلات تصمیم‌گیری کند. سفرهای فشرده رئیس ‌جمهور که گاهی هر هفته به یک مقصد انجام می‌شد، با وجود دشواری‌های شرایط کرونایی در ماه‌های اول متوقف نشد و رئیس ‌جمهور در هر سفر تأکید می‌کرد که از دیدار مردم و ارتباط گرفتن با آنها انرژی مضاعف می‌گیرد. این سفرها در درجه اول تصویری واقعی از فرصت‌ها و چالش‌ها مقابل چشم دولت گذاشت. به علاوه در شرایطی که تعمیق گسل دولت- ملت در دو سه سال آخر دولت قبل موجب کاهش سرمایه اجتماعی شده بود، دولت مردمی تلاش کرد با حضور مستقیم در میدان و ارتباط بی‌واسطه با مردم، به احساس بی‌دولتی خاتمه دهد و مرحله اول ابرپروژه خود یعنی احیای امید و اعتماد را از این طریق پیش ببرد، اما مرحله دوم پروژه احیای امید، مسأله کلیدی «عمل به وعده‌ها» به مثابه یک شمشیر دو لبه بود. در این مرحله، مخالفان و رقبا تلاش کردند با متهم کردن دولت به کار نمایشی القا کنند که وعده‌ها غیر عملی هستند و سفرها آورده مشخصی برای مردم نخواهد داشت. در نقطه مقابل این موج ضد امید، تأکیدهای پیاپی رئیس ‌جمهور بر پایبندی به همه تعهدات خود به ملت در قالب کلیدواژه «دولت صادق‌الوعد» هویت‌یابی کرد. دولت در جریان سفرهای استانی وعده‌های مشخص و قابل اندازه‌گیری به مردم داده و اکنون پس از 16 ماه، کارنامه خدمت خود را در معرض قضاوت مردم گذاشته است.

ثمره یزدی­ها از شیرینی حضور رئیس جمهور

از ابتدای دولت سیزدهم با حمایت‌ها و برنامه‌های دولت، ۷۶ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در استان یزد به مدار تولید و اشتغال‌آفرینی بازگشته‌اند که رئیس جمهور پنجشنبه گذشته از برخی از این واحدها بازدید کرد. از جمله این واحدها، کارخانه تولید رادیاتور یزد است که از سال ۱۳۹۵ تا پیش از شروع به کار دولت سیزدهم به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل بود که با اهتمام دولت سیزدهم برای احیای واحدهای اقتصادی نیمه تعطیل مجدداً به چرخه تولید بازگشته است. رئیس جمهور در جریان بازدید از این واحد تولیدی احیا شده با تعدادی از کارگران شاغل در آن به صورت بی‌واسطه گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی همچنین از اولین نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی که در شهرک صنعتی یزد برپا شد، بازدید کرد. در این نمایشگاه واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل که با کمک مجموعه‌های اقتصادی به عنوان احیاگر به مدار تولید و اشتغال‌آفرینی بازگشته‌اند و نیز بخشی از مجموعه های احیاگر، گزارشی از اقدامات، فعالیت‌ها و وضعیت کنونی خود ارائه کردند. در ادامه، آیت‌الله رئیسی در مراسم جشن احیای ۷۶ واحد راکد صنعتی یزد، که در شهرک صنعتی این شهر برگزار شد، بر ضرورت ادامه این حرکت ارزشمند تأکید کرد. وی با ابراز تأسف از اینکه در سنوات گذشته به ناحق و ناروا بسیاری از واحدهای صنعتی دچار رکود یا تعطیلی شده است که می‌شد از همان ابتدا موانع و مشکلات آنها را رفع کرد، اظهار کرد: وقتی اعلام می‌شود بیش از ۳ هزار واحد صنعتی در این دوره مجدداً به چرخه تولید بازگشته‌اند، نشان می‌دهد امکان راه‌اندازی این صنایع در سنوات قبل نیز وجود داشته، اما دچار بی‌توجهی و اهمال‌کاری برخی مدیران شده است. رئیس جمهور ضرورت توجه به رونق بخشیدن به تولید را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر نقدینگی به طرف تولید سرازیر شود، نگرانی نداریم، اما اگر به طرف دلالی و کسب و کارهای غیرمولد برود، باید نگران شد. اگر تولید رونق گرفت، رشد اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی حتمی است. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: ما به دنبال احیای سهم خود در بازارهای منطقه‌ای و جهانی هستیم که با تقویت تولید می‌توان به آن رسید.

به طور کلی استقبال مردمی از رئیس جمهور در جریان دور دوم سفرهای استانی، نشان دهنده شکست پروژه آشوب و دوگانه سازی است . حضور باشکوه مردم در استقبال از رئیس جمهور در یزد این پیام معنا دار را مخابره می کند که مردم همچنان به تغییر و تحول دولت سیزدهم امیدوارند و بار دیگر غرب را متوجه شکست محاسباتی خود کرد.

 

ارسال نظرات